sunnuntai 19. kesäkuuta 2016

Vanhemmat vapaalla

Voiko olla parempaa kuin se, että vanhemmat pääsee piiiiiitkästä aikaa kaksistaan vapaalle. Tätä viikonloppua on sekä pelätty että odotettu. Pelätty siksi, että tän vatsatautiepidemian vuoksi olin ihan varma, että joku pöpö meidät vielä kaataa ennenkun reissuun päästään. Mutta nyt reissuta palanneena voin huokaista tyytyväisenä, että olipa ihan maailman paras viikonloppua ja se onnistui - kukaan ei sairastunut! Ja entistä paremmaksi sen oman kokemuksen tekee se, että lapset oli myöskin viihtyneet paremmin kuin hyvin omassa vapaassaan ilman vanhempia! :) Kuviakin tuli otettua aikamoinen määrä, joten niiltä ei tässä postauksessa voi välttyä!

Lapset tultiin hakemaan ysin maissa lauantaiaamuna. Meillä oli vielä kotona vähän touhua, joten jäätiin hoitamaan niitä loppuun ennenkun alettiin valmistautua omaan lähtöön. Liekö pelko ollut melko vahvakin siitä vatsataudista, sillä alotettiin pakkaaminenkin vasta lasten lähdettyä :D Lähettiin siis jonkun ajan kuluttua ajamaan kohti Hämeenlinnaa, josta meillä oli hotelli varattuna. Mies toimi hyvän ystävänsä bestmaninä viime elokuussa ja siitä kiitoksenä hän oli saanut hotellilahjakortin. Meillä oli jo yksi hotellikerta varattuna samaan paikkaan lokakuussa, mutta päätettiinkin perua hotelli ja alkaa maalaamaan välikattoja. Mutta NYT vihdoin päästiin reissuun! Meillä oli alunperin ideana mennä kiertämään Aulangolle lenkkiä ja ulkoilemaan ja myöhemmin terassille, mutta alettiin muuttaa suunnitelmia, kun nähtiin säätiedotus: pelkkää vettä. Ja paljon.

Saatiin vinkki, että kauppakeskus Goodman on joku aika sitten avattu Hämeenlinnaan, niin ajettiin sitten suoraan sinne. Huoneenhan saisi hotellista vasta klo 15. Mitään erityistä ostettavaa ei ollut, mutta aateltiin syödä vähän lounasta ja ostaa ehkä jotain herkkuja hotellille. Ensimmäisenä suunnattiin Picniciin lounaalle. Olipa ihana syödä ihan vaan rauhassa ja jutella. Vaikka viikko oli ollut aika rankka, niin kaikki väsymykset haihtui, kun oli ihan muissa maisemissa.

Pyörähdettiin useemmassa kaupassa, mutta mitään kummempaa ei tarttunut mukaan. Punnitse&Säästä -puodista käytiin ostamassa maisteluun vähän erilaisia kotimaisia suklaita. Sen jälkeen huomattiin lastenvaateliike, jossa ei oltu ennen käyty. Tyttö itseasiassa tarvitsi uudet collarit ja kuratakin, jonka havaitsin eilen lätäkköleikeissä ja pojan kura-asu oli ihan loppuun ajattu ja vähän pieni. Me on kokeiltu useampia merkkejä kuravaatteita ja pojalla on tuntuneet kaikki kuluvan melko nopeeta puhki. Nyt löydettiin ihan uus merkki, joka on myyjän mukaan sellainen, että pitäisi todella kestää. Toivotaan parasta! Tytölle yleisen toiveen mukaan aina pinkkiä ;)

Sanoin jo lounaalla, että yks mitä oon vähän etsinyt jo pidempään on leipäkori. Nyt meillä on leivät rumasti pöydällä pusseissa ja olis kiva jos ne olis vähän siistimmin. Siis leipäkoria metsästämään. Myös paistinpannu meillä oli ihan loppuun ajettu, joten sekin päätettiin uusia samalla kertaa. No, löytyihän sieltä sitten saunaankin uusi laudelliina ja tyyny... Luhdan korit oli kaikki -70% alessa, joten se päätettiin ostaa leipäkoriksi. Jos ei istukaan siihen, niin menee käyttöön kylppärikoriksi ;) Jotenkin noita sisustusjuttuja teki mieli katsella, kun on hirvee sisustusinto päällä!

Sitten todettiin, että ennenkun keksitään vielä jotain muuta tarpeellista, niin taitaa olla parempi lähteä hotellille. Kello ei ollut siinä vaiheessa vielä kahtakaan, mutta päätettiin kokeilla onnea huoneen suhteen. Oltiin päätetty tällä kertaa panostaa ja varattiin astetta hienompi huone, kun kesähinnoin sen sai vähän edullisemmin. Meidän huoneeksi valikoitui siis parvekkeellinen huone :) Päästiin huoneeseenkin samoin tein eli sekin meni ihan nappiin!

Hotellilla oltiin päiväkahviaikaan, joten päätettiin keittää päiväkahvit partsille ja maistella ostettuja suklaita. Mukaan valikoitui vadelmasuklaata, salmiakki-valkosuklaata sekä kuningatarsuklaata. Mun ehdoton suosikki oli/on salmiakki-valkosuklaa.

Näkymä parvekkeelta

Kahvin jälkeen energiaa vielä riitti, joten päätettiin lähteä keliä uhmaten kävelemään keskustaan. Aateltiin ostaa vähän jotain pientä iltapalaa huoneeseen. Itseasiassa ilma oli tosi miellyttävä. Mennessä ripotteli jonkin verran, mutta oli mukavan lämmintä. Takasin tullessa ei tarvinnut enää ees sateenvarjoja.

Horisontissa komeili Hämeen linna
Reitti keskustaan ja takaisin kulki puiston läpi

Kävelyn jälkeen todettiin, että meillä on ihan mieletön nälkä! Oli siis aika laittautua vähän fiinimmin ja lähteä alakertaan päivälliselle. Otin vähän riskin ja tilasin pastaa. Pasta on mulle siinä mielessä riski, että jos se on tehty huonosti, niin siitä jää paha mieli. Ja siis pasta on sellanen annos, jonka oon todennu menevän helpoiten pieleen. Mutta tää ei ollut paha. Vaan todella hyvä! Yks parhaimmista ja maistuvimmista pasta-annoksista. Annoksessa oli kanafile, jonka päällä oli paahdettuja pinjansiemeniä sekä pinaattikastike. Ruokalistan mukaan annoksen piti tulla pennepastalla, mutta kyllä lautasella ollutkin maistui ;) Mieskin tilasi jotain kanaa. Ja jälkkäritkin jaksettiin vielä ahtaa päälle. Viinitkin otettiin suosituksen mukaan ja valkkari oli myös ihan pööfekt ruokaan!

Yksi parhaista syömistäni pasta-annoksista

Miehen annos ja alkupalaleivät
Marjaparfait

Perinteinen suklaajäätelöannos

Ruoan jälkeen rentouduttiin loppuilta huoneessa. Kävin vaahtokylvyssä (kera kylpyankan :D) ja sen jälkeen vaan nautittiin olosta. Oltaisiin kylvetty romanttisesti yhdessä, mutta ei siihen ammeeseen oikeesti mahtunut, joten se siitä. Voin kertoa, niillä on leffoissa sairaan isot ammeet tai pienet ihmiset. Me ei ainakaan mukavasti sinne mahduttu :P

Huone oli aika lämmin, joten oli ihan mahtavaa, että partsin oven sai auki. Harmi, että se piti pitää yöllä kiinni, kun naapurihuoneiston pariskunta piti aikamoiset bileet omalla parvekkeellaan. En lähe mihinkään kotoota yöksi ilman korvatulppia ja varsinkin tällä reissulla ne osottautuivat kullan arvoisiksi ;) Läppärikin oli otettu mukaan ja tultiin siihen tulokseen, että tv-tarjonta on aivan olematonta. Tilattiin siis pitkästä aikaa Netflix ja valittiin elokuva sieltä. Mitä voi vanhempien vapaaillalta odottaa? Sen, että minä nukahdin puoli 9 jälkeen ja mies katseli sitten yksin läppäriltä leffoja :D

Leffaevästä

Aamulla katoin ensimmäisen kerran kello 6.50. Kannatti nukahtaa ajoissa, niin jaksaa sitten herätä ;) Annoin miehen vielä nukkua ja katselin sitten omia ohjelmia läppäriltä. Ennen kasia aloin vähän kysellä, että olisiko kellään muulla aamupalanälkä.. Ja onneksi oli! Aamiainen oli kyllä todella herkullinen. Puuroa marjoilla, pari palaa leipää loistavilla täytteillä, kananmunaa, kiwiä, karjalanpiirakka, raejuustoa, vettä, omenamehua ja haudutettua teetä. Voin kertoa, etten jäänyt enää nälkäseksi :P

Eipä meillä aamiaisen jälkeen enää mitään syytä ollut jäädä hotellille, joten kirjauduttiin ulos jo yheksän jälkeen. Päätettiin pyörähtää Hämeen linnassa. Eihän se vielä auki ollut, mutta tehtiin alueella pieni päiväkävely. Silloin ei juuri sadellutkaan, vaikka harmaata oli. Suunniteltiin jo, että lomalla voitaisiin tulla ihan rauhassa kiertämään linnaa jos sääkin sen silloin sallisi.

Hämeen linnasta päätettiin ottaa vielä yksi pysähdys ennen kotimatkaa. Ei olla moneen vuoteen käyty Iittalassa lasitehtaalla ja se oli lähestulkoon matkanvarrella, niin pistäydyttiin siellä. Ja onneks pistäydyttiinkin. Meillä on juomalasit alkaneet olla halkeamia täynnä, joten ajattelin vähän täyttää varastoa. Kakkoslaadusta löysin vastaavanlaisia laseja, mutta väri ei ollut enää ihan sama. Varmaan meijän vuosikausia käytössä olleet lasit on jo niin kulahtaneet, ettei niitä samanvärisiksi tunnista. Oisin varmaan tyytynyt kahteen varalasiin värierosta huolimatta ellen olisi huomannut viimeistä päivää voimassa ollutta tarjousta. Eli kyseiset lasit olivat joko 5€/kpl tai 10 lasia 20€!! Jee, päätin siis uusia samoin tein koko setin ja otin samat lasit kirkkaina. Nyt löytyy sitten vaihtoehtoja väreillekin :) Kannatti siis pysähtyä! Harmi vaan, että Kultasuklaa ei ollut vielä siihen aikaan auki. Mutta ehkä parempikin sekä vyötärön että lompakon kannalta!

Kotimatka

Sellainen ihanuus oli meidän omaloma. Nyt jaksaa taas hetken paremmin, kun on saanut ladata hetken akkuja! :)